Misschien heb je al wel een van onze workshops gevolgd, dit via ons open aanbod of misschien wel via jouw bedrijf.  Misschien ben je een trouwe lezer van onze blogs.

De tools en inzichten die wij tijdens onze workshops aanreiken zijn altijd tools en inzichten waar wij zelf mee aan de slag zijn gegaan. Dat vinden we echt belangrijk.

In hun eenvoud worden ze misschien als vanzelfsprekende tools en inzichten beschouwd, en dat maakt hen net zo krachtig. Onderschat het effect er niet van en ga er zelf eens mee aan de slag. Je zal merken dat wat simpel is, niet altijd eenvoudig structureel toe te passen is. Kan je je dan voorstellen wat de slaagkans is om complexe dingen toe te passen? Yep, quasi nihil. 

 

Een wijze man, Albert Einstein, zei ooit “Everything should be made as simple as possible, but not simpler”.
En wie ooit de Kleine Prins heeft (voor)gelezen herkent misschien ook wel volgend krachtig citaat “Perfectionism is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing more to take away!”. 

Iedereen kan de dingen moeilijker maken dan ze zijn, de dingen opblazen. Ja dit overweldigt, geeft gevoel van ‘wauw, zo slim’, maar het immobiliseert ook, het maakt dat de kloof tussen weten en begrijpen en er dan ook iets mee doen heel groot wordt. Denk er eens over na!

Wij beperken onszelf steeds tot het aanleren van 1 nieuwe gewoonte, of 1 nieuwe verandering per maand. Zeer bewust niet meer, omdat we ervaren hebben dat als we in ons enthousiasme meer dan 1 nieuwe veranderingen/gewoontes tegelijkertijd opstarten, de kans dat we slagen ontzettend klein maken. Denk even aan de klassieke nieuwjaarintenties waarin we, vanaf 1 of 2 januari, én dit én dat én zus én zo gaan doen. Tegen eind januari, mid februari, is het enthousiasme zwaar getemperd en komen er grote barsten in onze intenties en droppen we meestal gewoon alles, met een niet zo fijn gevoel (weer eens) over onszelf tot gevolg.

Wat er wel werkt voor ons is dus 1 wijziging of 1 nieuwe gewoonte per maand uittesten. We evalueren dagelijks wat goed ging en wat er misschien aangepast moet worden omdat onze realiteit net iets anders is en sturen gewoon bij. We spelen zeer kort op de bal en verhogen zo onze slaagkans fenomenaal! Het even reflecteren en bijsturen duurt niet langer dan 5 minuten per dag, dus is zeker inpasbaar in elkeen zijn agenda. Ons doel is het gewoon elke dag 2% beter te doen, kan je je voorstellen hoeveel beter we dan zijn na 1 jaar? Dit is wat ze in het Engels het compound effect noemen, kleine babystappen dag in en dag uit, succes voelen en vieren en verder doen. Dat maakt over de tijd een gigantisch verschil.

In het begin dachten we, goh, maar 1 ding per maand, en we hebben nog zoveel te optimaliseren in ons leven, dat is veel te traag. Daar hebben we het geduld niet voor, want we zijn beide best wel wat ongeduldig. Dit was zo fout van ons. Want, op het einde van het jaar zijn we erin geslaagd om 12 aspecten in ons leven te optimaliseren op een gestructureerde en duurzame manier. De ene wordt vastgehouden en wordt een gewoonte (wat veel minder wilskracht vergt), terwijl je met een nieuwe start en al je wilskracht en focus kan gebruiken om hierin door te zetten, etc … In plaats van niets of amper iets, omdat we té enthousiast van start waren gegaan en de realiteit ons ingehaald heeft. Dus, hou vast aan jouw keuze en ga er gedurende 1 maand mee aan de slag. Maak niet de fout om met de 3 tegelijkertijd aan de slag te gaan. Je hebt nog zoveel andere borden draaiende te houden. Wees geduldig en oogst je duurzaam resultaat.

Wij traceren zeer visueel onze vooruitgang op onze UP-visual-kalender, gebaseerd op de gekende “don’t break the chain”-methode. Zoals je weet, is het visueel maken van je vorderingen een extra stimulans om door te zetten op momenten dat dat “bengeltje” op je schouders weer eens zegt “vandaag niet; ik ben moe; ik heb geen zin; ik heb nog zoveel andere dingen te doen; ….”. Herkenbaar?  Wel, om de kans dat dat “bengeltje” wint te minimaliseren gebruiken we een simpele vorm van visual management. 

Dag in, dag uit, plaatsen we een kruis op onze UP-visual-kalender dat visualiseert dat we onze gewenste verandering/gewoonte hebben doorgezet. Zo vormt zich een steeds langere wordende ketting van kruisjes.  En ja, het gebeurt wel eens dat dat “bengeltje” wint. Dan is de kunst mild te zijn met jezelf, je groei-mindset aan te spreken. Met andere woorden, don’t beat yourself up met gedachten als “zie je wel, zelfs dit kan ik niet; dit werkt gewoon niet; ik heb geen discipline; etc …. “.

Wat je wel zal ondersteunen en wat je wel wilt is mild zijn met jezelf. Dit is echt belangrijk. Kijk gewoon even wat gemaakt heeft dat je die dag gemist hebt, leer hier uit en anticipeer dat als volgende keer hetzelfde zich voordoet jij weet wat je kunt doen om niet meer te missen. Want zulke dagen komen er hoor, wees daar maar zeker van.

De 2 vuistregels van onze UP-visual-methode is dat we steeds proberen een langere ketting te maken dan de vorige én dat we nooit 2 dagen na elkaar missen, NOOIT. Met andere woorden, als je 1 dag mist pik je gewoon de dag erna de draad onmiddellijk terug op, én probeer je een langere ketting te maken dan de vorige. Want we moeten toegeven dat mensen mét ambitie op het werk én thuis, best wel competitie-beestjes zijn. Laat dit dan een competitie met jezelf zijn!

 

Wil jij ook graag een UP-visual-kalender? In ons gratis downloadbaar Up-werkboek: "bewust kiezen voor ambitie en gezin" vind je op het einde de Up-visual-kalender.