Focus op wat je wil en ervaar hoe dat groter wordt in je leven. Focus op wat je niet wil, en merk hoe ook dat groter wordt!

Hierbij een krachtige én eenvoudige methode om zowel thuis als op het werk toe te passen en je kansen om te bekomen wat je wilt te vertienvoudigen!

Een methode die je altijd en overal kunt toepassen, die geen middelen vereist en die zeer voor de hand liggend is! Herinner je het citaat van Leonardo Da Vinci, “Simplicity is the ultimate sophistication”.

Ooit van de BPVI-methode gehoord? Neen! Ik denk het wel ;o).

 

Het Bewust Plaatsen Van je Intentie = het bewust benoemen van je gewenst resultaat = het bewust stilstaan van wat jouw inbreng zal zijn = het bewust handelen met een doel voor ogen.

Dit is dé methode om het stuur in eigen handen te nemen.

Ter inspiratie deel ik graag een aantal toepassingsgebieden ervan in mijn leven.

1.      Vóór een meeting

Voor elke meeting plaats ik een intentie, onafhankelijk van mijn rol. De intentie laat ik afhangen van het resultaat dat ik beoog of zelfs van mijn leeropportuniteiten.

Voorbeelden:

-ik laat de collega’s volledig uitspreken;

-ik wil op het einde van de meeting duidelijk weten wat, er van wie, tegen wanneer verwacht wordt;

-ik zorg ervoor dat de meeting op tijd eindigt;

-ik breng duidelijkheid en daarom zal ik helder, rustig en gestructureerd spreken;

-ik adem 3 keer heel diep in en uit alvorens te reageren als ik niet ondersteunende emoties voel opkomen;

TIP: Maak het visueel. Soms schrijf ik mijn intentie in mijn notitieschrift of gebruik ik mijn pen als anker/reminder zodat ik mezelf de kans geef aan mijn intentie herinnerd te worden.

Achterliggende mindset: Wat we aandacht geven, groeit en bloeit! Focussen op wat je zelf beslist hebt, geeft een voldaan gevoel. Zo shift je je mindset van bvb een meeting gewoon moeten uitzitten, naar een actieve, leerrijke ervaring. Zonder dat iemand ons er om vraagt, gewoon omdat we onze tijd zelf maximaal willen valoriseren! 

2.      Vóór het thuis komen ’s avonds na een werkdag

We kennen allemaal van die dagen dat het druk was op het werk en dat die drukte blijft doorrazen in onze gedachten. Dat alle to do’s die we nog moeten doen in ons hoofd hangen, en dat we bezig zijn met to do één terwijl in ons hoofd we al aan vijfde to do zitten. Het gevolg hiervan is dat ik thuis toekwam, maar niet echt aanwezig was, niet echt aandachtig was, niet in het moment zat. Bijkomend vond ik net op die dagen dat mijn huisgenoten ambetant deden, meer aandacht nodig hadden, dat ze niet deden wat we afgesproken hadden, … Eigenlijk had ik dan gewoon een extra kort lontje (slik). Ook hier heeft de BPVI-methode mij geholpen!

Nu, begin ik aan mijn intentie van de avond te denken van zodra ik de afslag neem. Onze autosnelweg-afslag werkt ondertussen als een anker voor mij voor het plaatsen van mijn intentie. Mijn intentie wordt gevormd door het antwoord op volgende 2 vragen: 

1.      Hoe wil ik thuis toekomen?

2.      Hoe wil ik dat de avond verloopt, en wat kan ik dan doen, of wat doe ik dan beter niet?

En, echt waar, stap per stap, met vallen en opstaan en door hier op te blijven inzetten, lukt het mij vandaag om thuis terug aanwezig te zijn. Het blijft wel werk van elke dag, maar het brengt rust in mijn hoofd en in mijn huishouden!

3.      Vóór een telefoontje

Welk resultaat streef ik na? Afhankelijk van het resultaat dat ik nastreef kent het telefoontje een ander verloop! Ervaar maar eens het verschil tussen een telefoontje naar een vriend(in) met de intentie “ik wil dat deze persoon voelt dat hij/zij echt gehoord wordt” tov “ik ga deze persoon zomaar eens bellen”; of er doet zich een probleem voor op het werk en je belt naar je collega met de intentie “ik bel om samen het probleem op te lossen” tov “ik bel opdat hij/zij het probleem maar moet oplossen”.

En zal je intentie altijd tot je gewenst resultaat leiden? Natuurlijk niet, maar je vergroot wel je kans aanzienlijk. En door lessen te trekken uit waarom je het resultaat nog niet bekomen hebt ondanks het plaatsen van een intentie en je strategie keer op keer aan te passen waar nodig, bekom je plots wel je resultaat.

Het is een leuk experiment om hier mee aan de slag te gaan. Wees vindingrijk en zoek een toepassingsgebied waar jij gedurende 30 dagen de BPVI-methode op kunt oefenen. Belangrijk is dat de intentie bewust actie van jou vraagt. Je zult merken dat jouw beleving ervan anders wordt, zinvoller. Ook de reacties en antwoorden van anderen zullen veranderen. Let maar eens op, en vooral have fun!

En nu zijn wij benieuwd…

Deel ter inspiratie jouw mening, ervaring of inzichten m.b.t. dit onderwerp in het commentaarveld onderaan deze pagina.

Op jouw groei!

Waarderende groeten,

Sanae en Karin

PS. DEEL dit artikel met jouw netwerk, door op de Facebook en/of LinkedIn knoppen te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk ons inspireren of schrijf je in op één van onze volgende UP-events.

En nu zijn wij eens benieuwd…

Reacties   

# martine 28-10-2016 15:02
Goed om dit nog eens terug te lezen want ik wéét dat het werkt maar het was toch een beetje naar de achtergrond verdwenen. Ik ga dit zeker weer opnemen!
# Mik 17-11-2016 20:37
Dat notaboekje om intenties te noteren, is bij deze in aanslag !