De paasvakantie is net achter de rug. Dus, we zijn op de laatste rechte lijn naar de grote vakantie toe. Jahoe! Maar, eerst nog wat feestjes, deadlines op het werk en examens van de kids overleven.

Dit jaar wil ik het eens anders proberen, zien of het ons rustiger door deze periode kan leiden. Ik heb hier heel wat research voor gedaan en beslist om structureel met 2 methodes aan de slag te gaan. Ik deel ze graag met jullie en hoor graag wat jullie manier is om het hoofd koel te houden.

Kennen jullie de 5 seconden regel van Mel Robbins? Deze dame heeft pit, lef en eenvoud in haar mars. I really like! Google haar maar eens op. Onlangs heeft ze ook haar kennis in een boek gebundeld. Nu, een lang verhaal om te zeggen dat uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat motivatie om je intentie waar te maken in tegenstrijd is met hoe ons brein functioneert. Vandaar dat we ons dikwijls bevinden in situaties van weten wat we moeten doen, maar er om de een of andere reden niet toe komen. We wachten op het goede moment, op motivatie. Maar motivatie dienen we zelf te genereren. Ons brein doet er namelijk alles aan om primo de gemakkelijkste weg te nemen, dus te blijven doen wat je gewoon bent (geen nodeloze energie verspillen); secundo ons uit gevaar te houden (uit comfortzone gaan = veranderen = mogelijk risico op gevaar). Nu, om dit te doorbreken blijkt er niet meer nodig te zijn dan 12 seconden aandrijfenergie (om van reflex-lob in hersens naar prefrontale cortex actie-lob te gaan) onmiddellijk gevolgd door bewuste ACTIE! Als geheugensteuntje voor die 12 seconden heeft Mel de 5 seconden-regel geïntroduceerd: Stel dat jezelf een raket bent, dat je motivatie wilt genereren om iets te doen, wel dan stel je jezelf voor op een lanceringsplatform en tel je letterlijk af 5-4-3-2-1 Go “xxx”. En die xxx staat voor wat je wilt doen.

Nu, hoe ga ik dit gebruiken tijdens de examenperiode: Telkens als mijn oudste zoon (14) het even niet ziet zitten om te studeren, en ik mijn geduld dreig te verliezen ga ik de 5 seconden regel gebruiken om geduldig en rustig te reageren. Dus, 5-4-3-2-1 Go en “ik adem rustig in en reageer rustig en geduldig”. Op het moment dat ik dit schrijf zijn er nog 50 dagen alvorens mijn zoon in examenperiode zit. Dus, nog veel tijd en opportuniteiten genoeg om deze regel in de vingers te krijgen. Want, uiteraard kan je deze regel toepassen voor alle soort veranderingen die je wilt realiseren. Bvb 5-4-3-2-1 Go en “ik doe mijn wandelschoenen aan en zorg ervoor dat ik ook vandaag aan mijn 10000 stappen kom”; Bvb 5-4-3-2-1 Go en “ik start aan het maken van een gezonde maaltijd, asap”. De mogelijkheden zijn echt oneindig!

De 2de methode is gebaseerd op visual management en de kracht van micro-stappen. Voor mijn zoon zijn 50 dagen nog een zee van tijd. Op paasmaandag heb ik deze gevisualiseerd in een excel en hem getoond. Met zijn 2 schooltrips op, met de 2 familiefeestjes in het vooruitzicht, etc … Plots besefte hij dat het goed zou zijn om de vakken waar hij het wat moeilijker mee heeft toch op voorhand in te plannen. Zonder dat ik het suggereerde! Gewoon omdat hij het zag. Hij vroeg me om de excel af te printen zodat hij er zijn planning op kon maken. En eerlijk waar, gisterenavond heeft hij een uurtje voorzien om een les wiskunde te herzien. Al die uurtjes 50 dagen lang kunnen echt het verschil maken voor hem, voor iedereen, want dat is wat bedoeld wordt met het compound-effect, dat is de kracht van micro-stappen! Ben benieuwd of hij zijn intentie zal vast kunnen houden!

Ik hoor ook heel graag jullie tips. Dank om deze te delen.

Sanae